About Me

My photo
si Jagung Capri - manusia bukan patung, ada jiwa tapi kosong, ada akal tapi bengong

Puisi Buat Mawar

Puisi Buat Mawar
Untuk Mawar Yang Selalu Mewangi Dalam Hati

September 29, 2010

Seorang Hamba & Sang Puterinya ( I )


Jalan-jalan kusam ditaman itu aku renung dengan mata yang berkaca. Jenuh aku tinggalkan semua jerih dan pahit yang bermain dalam kalbu. Aku bukan superman yang bisa menghindar segala kejahatan yang beraja. Aku juga bukan badang yang bisa melakukan apa sahaja untuk perkasa. Dari bangku dudukku, sambil merenung langit yang kian kelam. Bertemankan bulan bintang yang klise, aku bukakan naskhah ceritera cinta seorang hamba dan sang puterinya.

Malam itu hiruk dan pikuk dengan gerombolan manusia. Sibuk menjaja kehidupan yang dikejarkan. Entah untuk siapa dan untuk apa mereka niatkan. Dan malam itu, malam peristiwa hari ini dalam sejarah, satu pesanan menyapa di telefon bimbitku. Dia menanya khabar seusai terawih. Aku balas dengan senyuman. Sambil jemari ku suakan ke kekunci telefonku, rutin kami seminggu yang lalu bersambung.

Sampai satu ketika aku menyedari. Sang dia berubah fasa. Berubah jadi manja. Berubah jadi mesra.

No comments:

Post a Comment