About Me

My photo
si Jagung Capri - manusia bukan patung, ada jiwa tapi kosong, ada akal tapi bengong

Puisi Buat Mawar

Puisi Buat Mawar
Untuk Mawar Yang Selalu Mewangi Dalam Hati

October 5, 2010

Seorang Hamba & Sang Puterinya ( II )


Bahasa pesanan ringkas makin lembut. Makin mendayu. Berlainan benar dengan sifatnya yang dipandang kasar. Tegas walau dihatinya aku tahu punya kelembutan. Aku layari satu persatu. Sambil melayaninya seperti biasa. Takut tersalah bahasa. Aku simpulkan ia cuma gurau senda tanpa sedar. Maklum saja lama tak bertemu. Tentu mahu seperti dulu. Maksudku, sebagai teman. Teman yang mengharungi jerit perit kehidupan persekolahan.


Yang pernah satu ketika jadi tempat bersua dan gelak bersama.Yang pernah satu ketika aku curahkan segala rasa.yang berbondong dihati. Yang satu ketika juga, waktu aku dianggapnya gila. Gila kerana menyukainya. Gila kerana memilih dia. Waktu dia tidak bersedia. Waktu yang kulihat merah dipipinya demi menahan suatu rasa. Waktu yang bukan masanya. Itu perkiraan aku.


Benar juga, mungkin ia salahku. Mungkin terlalu awal. Atau mungkin juga ia satu penolakan. Secara halus mungkin, atau rasminya secara damai. Tanpa ada yang terasa.


Kuamati ayat kirimannya satu persatu. Gembira bukan kepalang. Laksana pahlawan yang menang aku rasakan. Yang kepulangannya disambut oleh srikandinya. Kiriman yang satu itu permulaan kata putusnya. Cumanya, benakku beku. Ya, aku masih ragu. Masih dalam keliru. Apa ini mimpi atau khayal. Maklum saja sekian lama tak pernah terasa. Dan tak pernah berisi hati ini.

No comments:

Post a Comment