About Me

My photo
si Jagung Capri - manusia bukan patung, ada jiwa tapi kosong, ada akal tapi bengong

Puisi Buat Mawar

Puisi Buat Mawar
Untuk Mawar Yang Selalu Mewangi Dalam Hati

October 9, 2010

Seorang Hamba & Sang Puterinya ( III )


Benar kata orang. Cinta itu kalau diraih, bahagianya kejora sahaja tujunya. Dan kali ini pasti. Impian yang sekian lama aku pendam. Doa yang sekian lama tak berputus. Hajat yang sekian lama aku perap. Pintu cinta terbuka bukan kepalang luasnya. Kini impian aku gapai. Kini doa aku termakbul. Dan kini hajat aku tertunai. Mahu saja dahi ini kusujudkan ke tanah. Tanda syukur. Tanda gembira yang tak terkira.
 
Rakan dan saudara yang sedari tadi asyik benar melepak kudakap. Aku peluk erat mereka. Terpinga semuanya. Melihat reaksi ku bersahaja. Barangkali difikir aku buang tabiat. Tak mengapa. Walau ini bukan cerita mereka. Tapi tanpa mereka aku tak punya kekuatan sebegini. Dan pada mereka ku kongsikan segalanya.
 
Sedang asyik bergembira. Sedang asyik aku bercerita, aku terlupa. Yang benar-benar terlupa. Belum kubalas ucap terima kasih ku padanya. Pantas ku tekan kekunci telefonku. Membalas dengan reaksi riang. Terima kasih kerana membuka pintu hatinya. Dan terima kasih kerana menerima ku seadanya. Seadanya? Aduh! Aku termenung sejenak. 

Ya, benar dia terima aku seadanya. Tapi bagaimana mahu aku terima dia seadanya? Aku ini cuma pacar yang hina. Sedang dia sang puteri di singgahsana. Sungguh benar aku lupa darjatnya. Lupa kerna asyiknya dek penerimaannya. Penerimaan cintanya. Haish... Aku mengeluh tanpa ku khabarkan padanya. Rasa gusar dan resahku yang membuku dalam hati.

No comments:

Post a Comment