About Me

My photo
si Jagung Capri - manusia bukan patung, ada jiwa tapi kosong, ada akal tapi bengong

Puisi Buat Mawar

Puisi Buat Mawar
Untuk Mawar Yang Selalu Mewangi Dalam Hati

October 19, 2010

Seorang Hamba & Sang Puterinya ( IV )


"Tak mengapa, asal kita saling terima seadanya, ia memadai", Ringkas, cukup ringkas. Melegakan gundah hati ini. Bangga hati tak terkata. Bertakhta sudah tuan puteri dihati. Elok bersemayam bersulam cinta bahagia. Tanpa perlu aku bertanya. Tanpa perlu aku menyatakan segalanya. Cukup buat ku. Malah lebih dari itu.
 
Masa itu cepat benar berlalu. Sedar atau tidak, pelbagai fasa kami tempuh. Dan kali ini, ikatan itu makin kuat terjalin. Pinangan disambut ramah. Tanpa banyak bicara. Berlangsung dalam sederhana. Cuma ada sanak saudara. Ringkas tapi meriah. Dan kini status tunangan jadi pengganti. Hari makin dimamah hari. Begitu juga bulan tahun dan seterusnya. 

Aku genggam status itu tanpa sekilas memandang wajah lain. Dan tiada yang lebih berharga dari satu wajah. Menghitung hari aku menanti, sang puteri akan menjadi permaisuri. Aku gembira bersamanya. Tidak terlalu cerewet. Tidak terlalu memilih. Tidak terlalu keanak-anakkan. dan ia mengukuhkan sebab kenapa ku memilihnya. Dan keberuntungan aku kerana tidak salah memilih. Keperibadiannya tinggi. Bukan aku mahu memuji. Tapi itu hakikat yang diakui. Dan memang itu juga yang aku cari.
 
Melewati diari harian ku yang terisi penuh kebiasaan. Kini lewat hari lahirnya. Dan aku nekad. Untuk menghadiahkannya sesuatu. Yang selama ini jadi anganan. Yang selalu menjadi jelingannya. Tetapi tak pernah aku penuhi. Maklum saja, aku ini orang biasa- biasa saja. Tak terjangkau gunungan emas dan permata. Untuk aku limpahkan padanya. Menjadi bukti materi cinta ini. Tapi si dia tak peduli. Tak meminta malah tak memaksa untuk aku penuhi. Cukup dasar perhatian yang aku beri. Aku tahu dia mengharapkan materi. Cuma dek tak mahu aku merasa gundah. Risau segalanya gagal aku penuhi, dia mendiam diri. Mengerti posisi diriku ini.
 
Cumanya egoku sebagai lelaki. Mana mungkin aku biarkan sang puteri tanpa perhiasan selayaknya dia perolehi. Dan aku terus, nekad mahu memberi kejutan. Dengan sumber yang selama ini aku gali, dan aku cari. Semata-mata untuk membahagiakan sang puteri. Yang bakal kujadikan permaisuri hati.

No comments:

Post a Comment