About Me

My photo
si Jagung Capri - manusia bukan patung, ada jiwa tapi kosong, ada akal tapi bengong

Puisi Buat Mawar

Puisi Buat Mawar
Untuk Mawar Yang Selalu Mewangi Dalam Hati

March 9, 2011

Seorang Hamba & Sang Puterinya VII

Menungan jauh Puteri tersentak oleh hentakan tingkap biliknya. Hentakan oleh angin kuat yang menyapa. Terus airmatanya diseka. Diari cinta milik arwah dikatup kemas kembali. Memori yang berlaku di depan matanya tak mungkin dilupuskan. Walau karma dan kelahiran kedua. Ingatannya jauh melangkau peristiwa yang berlaku minggu sudah. Kejadian yang tragis untuk dilupuskan. Kejadian dia hilang kecintaannya. Kehilangan orang yang pernah membuat dia terasa seperti bidadari. Ya, ungkapan yang tak pernah akan dilupakan, bidadari separa manusia tanpa sayap. 


Perlahan dia bangun menghadap meja cerminnya. Ya, dia tidak boleh terlalu sedih. Atau berterusan bersedih. Ia bukan kehendaknya. Jauh lagi kesilapannya.  Mungkin saja si dia takkan pernah gembira melihatnya. Melihat dari syurga keadaannya begini. Itu takdir Allah. 


Bungkusan hadiah terakhir dari si dia diambil. Terasa sayang untuk dibuka. Itu saja peninggalannya yang Puteri ada. Jika tidak dibuka masakan dia tahu apa kandungannya. Berat benar rasa hatinya. Terus, dibiar saja tersimpan di atas meja cermin itu. Sekejap dilihat kembali, berkaca matanya. Perlahan, terusan yang masih berbekas dipipinya basah kembali. Bergenang air matanya yang ditahan. Sukar, memang sukar untuk dilupakan.  Itulah cinta pertamanya. Itulah kali pertama dia membuka hatinya untuk seorang jejaka.

No comments:

Post a Comment